Nyheter

Talgø ruster seg for fremtiden – mål om å passere 1 mrd. i omsetning innen 2024

Trelastprodusenten Talgø har gjennom flere år hatt en eventyrlig vekst med sitt flaggskip-produkt, MøreRoyal®, og på en næringskonferanse i Surnadal kommune ble det tydelig at bedriften ikke har tenkt å hvile på laurbærene med det første. Det satses fortsatt friskt i konsernet, med mål om vekst fra dagens 720 millioner til 1 milliard, og behov for 70 nye ansatte.


Fra konkurs til omsetningsrekorder med MøreRoyal®
Selv om historien om Talgø er en historie som også omhandler konkurs og tap, er det først og fremst en historie om et konsern hvor innovasjon og utvikling alltid har stått i fokus. Helt fra grunnleggeren Thore Talgø så mulighetene som lå i industrialisering ved å utnytte Storfossen til kraftproduksjon på tidlig 1900-tall, til omstilling fra møbelproduksjon til royalbehandling av trelast i nyere tider, har innovasjon stått i høysetet. Fellesnevneren har likevel vært tydelig hele vegen, det har handlet om tre og trelast, og selve suksessoppskriften ser konsernet ut til å ha funnet med MøreRoyal®. Fra den spede start med royalbehandling for over 35 år tilbake, og frem til konsernet i 2019 rundet en omsetning på 720 millioner, hvor hele 486 millioner stammet fra omsetningen av MøreRoyal®.

Foto: Lediard Foto AS

Vekst på vekst – og forventninger om mer vekst
Med en formidabel vekst over en årrekke skulle man kanskje tro at markedet nærmet seg et metningspunkt, men pilene har så langt fortsatt å peke oppover, år etter år, og suksessen ser ut til å fortsette. Fra 1998 – 2011 lå veksten for MøreRoyal® på ca. seks prosent, og innen 2015 hadde veksten nådd nesten tjue prosent. Og til tross for stadige utvidelser av kapasitet, også i 2020 kan Talgø skilte med lange bestillingslister og leveringsskvis, godt hjulpet av forbrukeretterspørsel i et corona-preget marked.

«Det har vært et merkelig år på mange vis» sier divisjonssjef for salg og marked i Talgø, Bjørn Hauglann. Fra å være bekymret for hvordan corona ville påvirke oss, til markedet tok helt av etter påske. På mange måter et luksusproblem, men det gjør at vi igjen setter alle kluter til og utvider produksjonskapasiteten vår. Vi mener vi har truffet en nerve i markedet med vår royalbehandlede trelast. Norskproduserte, miljøvennlige produkter av høy kvalitet, det er godt å se at det slår an i markedet. Vår siste storsatsing Concise Collection®, hvor design og finish er løftet enda et hakk opp, har også fått solid fotfeste. Det sies at ingen trær vokser inn i himmelen, men den furua vi jobber med er jaggu ikke langt unna, og vi har fortsatt klokkertro på at markedet er klare for mer MøreRoyal®.

Innoverer for fremtiden
Innovasjon er mer enn bare et moteord, og skal man henge med i et marked i rivende utvikling vil innovasjon alltid være et sentralt stikkord, uavhengig av bransje. Og selv om kortene holdes tett til brystet, er Talgø tydelige på at det fremover skal satses tungt på teknologi, digitalisering og fortsatt produktutvikling.

«Selv om vi har gjort mye riktig i årene som har gått, så er vi 100% klar over at vi skal møte tøff konkurranse i årene som kommer.  Det er en av hovedårsakene til at vi i Talgø kontinuerlig investerer og jobber målrettet med utvikling, til det beste for våre kunder. Vi kan aldri stå stille. Vi skal fortsette å levere produkter av premium kvalitet, og vi skal fortsatt være nyskapende og toneangivende innen vår bransje».

Bjørn Hauglann

Og med hårete mål om å nå milliarden i omsetning innen 2024 er det lite som tyder på at Talgø trekker i nødbremsen med det første.

Bjørn Hauglann, Divisjonssjef salg og marked hos Talgø MøreTre. Foto: Lediard Foto AS
 
FAKTA OM TALGØ
– Norsk familieeid trelastprodusent med 220 ansatte

– Produksjon i Surnadal Kommune på Nordmøre
– Norges ledende leverandør av royalbehandlet trelast
– Mer enn 35 års erfaring innen royalbehandling



Tekst: Talgø MøreTre AS