Statskog fikk nylig innvilget støtte fra Innovasjon Norge til forprosjektet Bærekraftig tømmertransport. WoodWorks! har fått oppdraget med å utrede og legge til rette for en pilot der man tar et skikkelig skritt i retning av å få til bærekraftig tømmertransport.
Bakgrunnen er at Statskog og andre som beregner utslipp fra sin skogbruksaktivitet, ser at tømmertransporten utgjør en av de største utslippskildene for fossilt CO2 i verdikjeden. Det er et uttalt mål for Statskog å minimere dette utslippet. Vi vil forsøke å ta et stort skritt, ikke bare ta i bruk metoder/drivstoff som reduserer en del. Det kan være måter å få til rask reduksjon, men som i det lange løp ikke fører fram. Dette skal vi finne ut i forprosjektet.
Det er mye å sette seg inn i med hensyn til drivstofftyper, hva slags utstyr som finnes på markedet eller er på trappene, begrensinger for bilene og transportbehov/logistikk. I prosjektet har vi god kontakt med Grønt landtransport program og en rekke andre kompetansemiljø. Flere aktører fra skogverdikjeden i Trøndelag er også involvert.
Målet er å lage en kalkyle som får fram fordeler, utfordringer, usikkerhetsfaktorer og ikke minst økonomi ved å ta i bruk det utstyret vi lander på som mest egnet. Allerede nå peker elektrisk framdrift seg ut som svært aktuelt. Les om Scanias nye elektriske tømmerbil hos Skogsaktuelt her.