Det meldes om en stor felles satsing mellom skogindustriens bransjeorganisasjoner og deres medlemsbedrifter, for å løfte skogen og skogindustriens betydning for klimaet og den svenske økonomien.
Og svensk skogbruk og skogindustri kan faktisk ta så store ord i sin munn. Les om satsingen i Skogsaktuelt, der det i artikkelen også står noen nøkkeltall for næringa, som kan imponere noen og enhver. Næringa har stor betydning for den svenske økonomien og står for store eksportinntekter. I tillegg er klimanytten betydelig, og er hovedårsak til at Sverige kommer godt ut i klimagassregnskapet.
Og når man klarer å samle en så stor næring i ett felles løft, så får man muskler, oppmerksomhet hos de som kan bidra (som politikkere) og det blir synlig i markedet. De har satt seg store mål, som vi oppfatter skal oppnås innen 2040:
- Øke skogindustriens klimanytte med 30 %.
- Gjøre alle skogindustiens produkter fossilfrie og gjenvinnbare.
- Sikre livskraftige skoger med rikt biologisk mangfold.
Har dette noen betydning for norsk skognæring?
Ja, det vil sette press på alle som skal konkurrere i markedet med svenske produkter fra tre, hvis de når igjennom med markedsføringen av kampanjen og når målene. Det jobbes godt også i den norske skog- og trebaserte verdikjeden, men kraften blir ikke like sterk når man ikke står samlet på samme måte. Vi fekter mye mer spredt, og det gir verken samme mulighet til å nå store mål og gir ikke den synlingheten og oppmerksomheten om det man gjør som det kunne gjort.