Svensk forskningsrapport om framtidas skogsveibygging

default

Prosjektet ”Lösningar för snabbare utveckling av skogsbilvägar” sies å være ett av de største forskningsprosjektene som er gjennomført i skogindustrien i Sverige.

Les omtale av prosjektet hos VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, der teksten under er hentet fra (vår oversettelse).

Les hele forskningsrapporten her.

Bakgrunnen til prosjektet er at dagens skogsveger er bygd etter gamle retningslinjer og ikke tilpasset de krav som stilles i dag. Dette gjelder både klimaendringer, med kraftig regn på kort tid, og tyngre kjøretøy, der maksimal tillatt totalvekt har økt fra 64 til 74 tonn. Konsekvensen er veier som går i stykker og kjøretøy som setter seg fast.

Prosjektet har testet ut fem ulike metoder for å styrke skogsveiers bæreevne:

  • Geoceller. Geocellenett er nedgravd i veibanen og fylt med grus og steinmateriale. (Stora Enso). (Geoceller er tredimensjonale cellulære strukturer laget av sammenkoblede paneler eller celler som begrenser og stabiliserer jord – vår anmerkning).
  • Topphelling/kuv. Helningen fra sentrum av veibanen varierer fra 0 til 10 prosent, noe som påvirker dreneringen. (SCA).
  • Tilsetningsstoffer med lav miljøbelastning. Ulike stabiliserende enzymer tilføres veibanen. (Øya).
  • Ulike komprimeringsmetoder. Det ble foretatt økt komprimering på både sand- og leirholdige vegmaterialer. (Sveaskog og Holmen).
  • Steinmadrasser. Såkalte steinmadrasser, fylt med stein og dekket med geotekstil, er gravd ned i veien for å bedre dreneringen. (Kopparfors skoger)

Testveiene viser klart positive resultater. Med ett unntak viste alle metodene forbedringer i bæreevne på mellom 10 og i overkant av 60 prosent. Eneste unntak var det sandholdige vegmaterialet, der økt komprimering ikke påvirket bæreevnen.

Den største forbedringen ble oppnådd med geocellene, der resultatet beskrives som «bemerkelsesverdig positivt». Til tross for et relativt høyt fuktinnhold, ble bæreevnen forbedret med mellom 52-64 prosent sammenlignet med en referansestrekning. Geoceller er også den metoden som anses å være den mest økonomisk fordelaktige, når det gjelder prosentvis økning i bæreevne per meter vei.