Vellykket Kystskogkonferanse i Trøndelag

WoodWorks! var medarrangør av årets Kystskogkonferanse, ettersom den ble arrangert i Trøndelag og vi er det regionale skognæringsforumet.
Første dag av Kystskogkonferansen var lagt til Norske Skog Skogn. Temaet som blei viet mest tid der var offentliggjøring av den ferske rapporten fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) om samfunnsøkonomisk nytte av å utbedre flaksehalser på offentlige veier i Trøndelag, med tilhørende faginnlegg og polistisk debatt. (Tilsvarende rapporter er tidligere laget for Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal fylker).
For å synliggjøre den faktiske effekten av forskjellige grader av svake veier, var det stilt opp fire tømmerbiler på fabrikkområdet med forskjellige lasstørrelser, ut fra veiklasser som gjelder for offentlige veier.
Trønder Avisas oppslag fra dagen gir en meget god oppsummering av hva veiens tåleevne har å si for transporteffektiviteten, miljøet og trafikksikkerheten.
Fra Norske Skog Skogn, gikk turen til skogs, der skogbrukssjefen i Levanger, Dag Okkenhaug Bævre ventet med obligatorisk bålkaffe og wienerbrød. Det faglige temaet var kampen om arealene, i betydningen avskoging til andre bruksformål, som jordbruk (beite og åker), veier eller bebyggelse, og hogst av for ung skog – ofte der det avskoges. EUs nye avskogingsforordning vil “løse” det som går til jordbruksformål. Men fortsatt vil det være et problem at mye ung skog hogges, lenge før den oppnår biologisk hogstmodenhetsalder.
Flere gode fagtema dag to
Første del av dag to av konferansen ble holdt på InnoCamp. Her ble det gikk mye informasjon om: aktuelle saker fra Landbruksdirektoratet, satsingen Framtidsskogen (prosjekt), påbygg i høyden og parametrisk design.
Etter en rask forflytning til Øyna Landskapshotell på Inderøy, blei det lunsj. Så fikk deltakerne høre om hvordan Øyna har jobbet med bruk av lokale byggematerialer og håndverkere, og to av samarbeidspartnerne deres orienterte om sine bedrifter; Norsk Limtre og Snekkeriet (med bedrifter i samme “konsern”).
Se hva Skognæringa Kyst SA skriver på sine hjemmesider om konferansen.
Her er noen billedglimt fra første dag av konferansen:

Leder av Hovedutvalg samferdsel i Trøndelag fylkeskomune Pål Sæter Eiden (H) fikk formelt overrakt et eksemplar av TØI-rapporten om flaksehalser på offentlige veier av Ole Bakke fra Skognæringa Kyst SA (t.v.).

Frode Eggan fra Transportselskapet Nord forklarte på en meget god måte hvordan veikvaliteten påvirker tømmertransporten. Med gode veier kan ei drift på 1 000 m3 fraktes med 17 lass, mens det trengs hele 80 lass for å få samme mengde tømmer ut på de dårligste veien – og alle varianter imellom. Dette var synliggjort med fire tømmerbiler med forskjellige lass-størrelser, ut fra aktuelle bruksklasser.

Sverre Luktvasslimo fra InnTre Kjeldstad var en av flere som ga noen korte betraktninger omkring tømmertransport og veikvalitet, og hvordan dette slår ut for industrien. Som talerstol blei en hundeslede i tre fra Tresleden brukt.

Politikerne var skjønt enige om at det nå er tid for å lage en statlig støtteordning for å motivere kommunene til å utbedre flaskehalser og samtidig skrive opp de veiene man kan skrive opp administrativt. Det var likevel nok å være uenig om innen samferdsels-, nærings- og skogpolitikk! Fv. Pål Sæter Eiden (H), Vebjørn Gorseth (AP) Siv Sætran (SP) og Mats Henriksen (FRP).

Fagprat rundt kaffebålet i en skog i Levanger.