Bærekraftig tømmertransport

Elektrisk tømmerbil.
Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

WoodWorks! gjennomfører et forprosjekt i regi av Statskog, der også resten av verdikjeden deltar, i 2024 og 2025.

Formålet er å få bedre kunnskap om mulige drivstoff og transportløsninger for tømmer fra skogen til industrien.

Bakgrunnen er at tømmertransporten utgjør en forholdvis stor del av klimagassutslippene i en ellers fornybar verdikjede. Teknologien begynner å ha kommet så langt at det er mulig å kjøre tømmer med fornybar framdrift, sjøl om det er krevende.

I utredningen har elektrisk framdrift pekt seg ut som det mest aktuelle alternativet. Flytende biodrivstoff er også en løsning, men dette er allerede i bruk gjennom bl.a. innblanding i vanlig drivstoff. Dessuten er det en begrenset mengde, så økt bruk innen tømmertransport vil føre til redusert bruk et annet sted, slik at det ikke gir en netto positiv effekt. Biler for biogass mener vi har for svak motor til å kunne fungere godt innen tømmertransport i vårt område.

Målet er å starte opp kjøring med en pilot-tømmerbil med fornybart drivstoff.

Prosjektet er initiert av Statskog, som er prosjekteier. Flere andre aktører i verdikjeden er også involvert.

Kontaktpersoner hos WoodWorks! er Bjørn Næsvold og Rune Hedegart. Du finner kontaktopplysninger her.