Trøndere vil ha norske trevarer

Mann ved stor bordplate i tre.
Atle Aune leder Snekkeriet i Verdal. Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

Interesseorganisasjonen Norske Trevarer har fått laget en undersøkelse av nordmenns syn på trevarer. Undersøkelsen er utført av Respons Analyse. Det generelle bildet er at vi prioriterer norskprodusert og kvalitet høyt. Trøndere er aller mest glad i norskproduserte trevarer og setter kvalitet høyt. 78 % av trønderne som deltok i undersøkelsen svarte de foretrekker å kjøpe norskproduserte kvalitetsvarer, selv om de skulle være dyrere enn importerte alternativer. Det er 10 prosentpoeng høyere enn landsgjennomsnittet. Man skal være klar over at antall respondenter ikke er så veldig høyt, 1 018 personer fordelt over hele landet, så resultatet må vurderes i det lyset.

Trønder-Avisa har viet undersøkelsen et oppslag (+ artikkel). Der brukes Snekkeriet i Verdal, med leder Atle Aune, som eksempel. Snekkeriet er ett av WoodWorks! sine dyktige medlemmer. De leverer kvalitetsprodukter av fortrinnsvis lokalt trevirke, ofte skreddersydd etter kundens ønsker og behov. Atle har en rekke satsinger på forskjellige produktgrupper. For å nevne noen: Snekkeriet produserer det meste som kan lages av tre, som trapper, dører, vinduer, og annet interiør. Tresleden produserer hundekjørersleder i tre, smidige, sterke og reparerbare. I Norsk Spon lager de kløyvd og saget spon til tak, vegger og andre overflater. Gjennom Lokalflis får Atle ut en betydelig merverdi av restråstoff fra or i produksjonen.

Generelt sett er Atle veldig glad i å bruke lauvtre i sine produkter.

Mann bak bord med forskjellige treprodukter.

Atle Aune har mange jern i ilden. Her viser han noen av de små produktene og modeller i tre han jobber med. Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

Mann med hundeslede i tre (innomhus).

Atle viser stolt fram hundesleder i tre, som er et produkt han har stor tro på. De er svært fleksible, litt som et vikingskip, sterke og kan lett repareres i felt. Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

Trespon til vegger og taktekking.

Trespon til vegger og taktekking. Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

Pose med røykeflis av lauvtre.

Røykeflis av lokal or gir økt verdi på restråvarer fra Snekkeriet. Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

Informasjon fra Norsk Trevarer om saken

Vårt oppslag baserer seg på denne informasjonen vi har fått fra Norske Trevarer:

 

Norske Trevarer (Interesseorganisasjon for alle bedrifter som lager innredning i tre i Norge) har nylig gjort en undersøkelse som viser at «Trønderne er villig til å betale mer for norsk kvalitet»

 

Norske Trevarer beskriver saken slik: 

En ny undersøkelse fra Norske Trevarer viser at Trønderne er villig til å betale mer for norsk kvalitet, fremfor importerte varer. På spørsmål om du foretrekker å kjøpe norske kvalitetsprodukter, fremfor import, svarer 8/10 trøndere (78 %) at de foretrekker norske produkter selv om prisene er noe høyere. Dette gleder Atle Aune, daglig leder i Snekkeriet på Verdal.  

Undersøkelsen som er gjort blant 1018 personer av Respons Analyse, viser at trønderne er «best i landet» når det gjelder å velge norske produkter. Til sammen 78 % av trønderne er helt eller delvis enig i at de foretrekker å kjøpe norsk. Det er 10 % høyere enn gjennomsnittet for hele landet. 

Andre funn i undersøkelsen viser at trønderne er stolte av norske trevarebedrifter og mener at virksomheter som Snekkeriet er viktig både for yrkes- og fagkompetanse, men også verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Så godt som alle som svarte på undersøkelsen i Trøndelag mener at norske trevarebedrifter er viktig for å sikre fagkompetanse og yrkesopplæring (98%).  

Atle Aune i Snekkeriet er stolte av at de har 3 lærlinger og jobber systematisk med å ta vare på kompetansen i snekkeryrket. Han er også glad for at så mange som 9/10 trøndere sier at trevarebedriftene er viktig for å skape jobber i distriktet.  

 

Norske Trevarer skriver videre:

Undersøkelsen vi har gjennomført viser at trevarebedriftene, altså alle som lager f.eks. trapper, vinduer, dører og andre ting vi bruker hjemme i tre, har sterk oppslutning blant folk. Resultatene av undersøkelsen bekrefter en trend vi har sett en stund, nemlig at nordmenn er villig til å betale mer for norske produkter som er bærekraftige og lokalt produsert, sier Hilde Wibe, daglig leder i Norske Trevarer. 

For bransjen vår er det en stor inspirasjon å få så positive tall når vi spør folk hva de synes om bedriftene våre og produktene våre. Det er også veldig gledelig at folk ser sammenhengen mellom sløyd i skolen og kompetansen vi representerer.  

Hvis bedrifter som Snekkeriet, som er så viktige for lokalsamfunn skal finnes også i morgen, må vi utdanne flere og få flere unge til å velge snekkeryrket og da må bli inspirert og lære om muligheten – det starter på sløyden.