Raset på E6 og jernbanen i Levanger gir store problemer for tømmertransporten

Tømmerbil lastes av på tømmerterminal.
Avlasting på tømmerterminar for videre frakt med tog. Foto Rune Hedegart/WoodWorks!

Raset som gikk 30. august i år og tok med seg jernbanen og E6 nord for Åsen i Levanger fører til store trafikale utfordringer. En ting er at det vil ta tid å passere på omkjøringsveiene med mindre biler. For lange og tunge biler blir utfordringene enda mye større. Å flytte gods fra jernbanen over på bil er krevende i en normal situasjon, og er enda vanskeligere i denne situasjonen, når også veien er revet av. Det vil trolig ta lang tid å utbedre skaden, så veien og banen igjen kan åpnes.

Tømmertransport er en av de større brukerne av både vei og bane. Og industrien er avhengig av jevn tilførsel av tømmer, både for å holde produksjonen i gang og fordi de må ha fersk råvare av hensyn til produktkvaliteten. Det har vært oppslag tidligere om Norske Skog Skogns utfordringer med bruk av jernbane de siste årene, og nå kommer dette i tillegg! Det er naturlig nok utfordringer for øvrig tømmertransport og annen tungtransport også.

Se oppslag i Trønder-Avisa om saken her (bak betalingsmur / for abonnenter).

Les oppslag i Adresseavisen om følgene av raset her (bak betalingsmur / for abonnenter).

Se oppslag i Adresseavisen om Norske Skogs utfordringer med tømmertransport på jernbanen allerede før raset her (bak betalingsmur / for abonnenter).

MN24  har her et innlegg med InnTre, som vil ha  midler­tidig vei rundt skredstedet. (Åpent/fritt tilgjengelig)

Se Adresseavisens oppfølgende sak med NHO sjefen i Trøndelag (bak betalingsmur / for abonnenter).