RISK – unngå at skogbrukstiltak øker faren for skred og ras

Prosjektperiode: august 2024 til september 2028
Finansiering: Interreg, Trøndelag fylkeskommune, Verdiskapingsfondet for skogbruk, skog- og trenæringa i Trøndelag, Statsforvalteren i Trøndelag, Bane NOR og NVE.
Prosjektdeltakere: Statsforvalteren i Trøndelag, BaneNOR, NVE, Allskog (nkl. deres entreprenører), Nortømmer (nkl. deres entreprenører), SB Skog (nkl. deres entreprenører), Statskog, Skogkurs, Nibio, NGI, Værdalsbruket, Skognæringa Kyst.
Sammendrag av prosjektbeskrivelsen
Prosjektet RISK har som mål å fremme bærekraftig skogbruk i grenseregionen mellom Sverige og Norge for å redusere risikoen for ras og skred som kan oppstå i forbindelse med skogbrukstiltak på grunn av klimaendringer. Prosjektet fokuserer på å øke kunnskapen om hvordan man kan opprettholde skogbruket under endrede klimaforhold, med spesiell oppmerksomhet på sikkerhet og risikohåndtering. Prosjektet skal operere på arealer der det skal drives et ordinært skogbruk.
Bakgrunn
Det er et behov for å håndtere risikoen for skred og ras, som forventes å øke med klimaendringene. Prosjektet bygger videre på tidligere erfaringer og har som mål å utvikle metoder og verktøy for å identifisere og håndtere risikoområder i skogbruket. Det er viktig å involvere skogbrukets aktører i planleggingen og gjennomføringen av tiltak.
Prosjektet har flere mål, inkludert å:
- Samle og formidle kunnskap om bærekraftig skogbruk.
- Utvikle rutiner og verktøy for å tilpasse skogbruket til et endret klima.
- Identifisere og håndtere naturfarer i skogbruket.
- Fremme samarbeid mellom svenske og norske aktører.
Forventede resultater:
- Få fram gode verktøy og metoder for skogbruk i ras- og skredutsatt terreng.
- Økt kompetanse innen skogbruket for å håndtere klimarelaterte risikoer.
- Opprettelse av et varig nettverk for kunnskapsutveksling. I prosjektperioden vil det blir gjennomført en rekke fagdager/skogdager, webinar og andre arrangement for å utvikle og formidle kunnskap.
- Formidling av prosjektets resultater gjennom artikler, nyhetsbrev og en sluttrapport.
- Sørge for at resultatene lever videre og kan brukes gjennom etablerte organisasjoner som Skogkurs og Skogforsk.
Bærekraftskriterier
Prosjektet tar hensyn til miljø, likestilling og ikke-diskriminering. Det streber etter å integrere bærekraftsmål i alle sine aktiviteter og sikre at både menn og kvinner har like muligheter til å delta og påvirke prosjektets utvikling.
Fagdager vei 26. og 27. august 2025 i Meråker og vest i Jämtland
26. august var det befaring på fire forskjellige veipunkter hos Statskog Meråker.
1. Ny skogsbilvei kl. 3 (helårs bilvei). Tema: grøfter/leding av vann, stikkrenner (trummor), kryssing av bekk,sedimentbasseng, kurvatur i horisontal og vertikal retning, stigning, masser, hensyn til kartfestede arter, veinormaler og regelverk.

Kulvert med plastring der skogsbilveien krysser bekk.

Sedimentbasseng. Det har fungert og den er tømt for sedimenter etter ca ett år, da den var full.

Det var allerede gjennomført skogsdrift ved den nye veien. Vi diskuterte grøftene, atkomst for maskinene til skogen, massene i veien, stigning og kurvatur.
2. Planer om å anlegge skogsbilvei i bunnen av relativt bratt lit, like ved jernbane. Tema: hensyn ved å lage vei der, hensyn som må tas til jernbanen, alternative løsninger.

Meråkerbanen går under ei ganske bratt granli litt vest for Meråker sentrum. I et samarbeid med en nabo, vurderer Statskog å bygge skogsbilvei like ovenfor jernbanen. Atkomst er uproblematisk, siden banen går i tunell rett til venstre for der bildet er tatt.
3 og 4. Utrasing av vei. En vei sør for Stjørdalselva og en helt inntil Forra i Forradal har fått skade etter at veien har rast ut eller det har rast helt inntil veien. Tema: Ustabile masser, sikring, forhold til elv, terreng og infrastruktur nedenfor. Veieiers ansvar.

Hele veien raste ut for noen år siden. Det er nå bygget opp ny vei med forbygging mot elva. Det er fare for nye ras i lia ovenfor veien.

Veien er ikke vedlikeholdt på mange år. Her er en helt tett stikkrenne. Hvilke følger får dette for veien og hvilket ansvar her veieier om noe skjer?
27. august. Befaring på fire punkter med forskjellige hendelser på privat og offentlig vei i vestre Jämtland.
1. Et helprivat veiprosjekt som har ført til ganske mye erosjon. Tema: kan man bygge vei der det er slike grunnforhold? Hvor bør veien plasseres og hvordan bygger man? Hva er risikofaktorene? Eiers ansvar. Hva gjør man i dagens situasjon?

Kraftig erosjon i påbegynt vei etter en spesiell værhendelse (ekstra stor avsmelting). Siden er veiprosjektet forlatt.
2. Ekstremt sommerregn spylte bort grunnen under både E 14 og jernbanen. Tema: Hvordan bygger man med hensyn til en slik virkelig ekstrem nedbørshendelse? Se hvordan skaden er reparert. Kulvert eller bro? Hensynet til vannlevende organismer – vandringshinder.

E 14 og jernbanen er reparert på en solid måte etter at det raste ut.
3. Gammel vei som gikk rett på høydekurvene og en nyere erstatter som følger terrenget mye bedre. Terma: Hva gjør man med slike gamle veier? Stigning og kurvatur på den nyere veien. Bekk eller ikke bekk – vandringshinder? Veivedlikehold. Stigning og kurvatur. Nok stikkrenner?

Stikkrenna ender ganske høyt oppe. Dette gir fare for erosjon og er et uoverstigelig vandringshinder. Men er dette å definere som en bekk? Den forsvinner i terrenget litt etter stikkrenna.
4. Relativt ny vei. Tema: plassering i terrenget i forhold til å ta stigningen optimalt mot snuplass. Stikkrenner – føre vannet ut der det naturlig skal renne. Hogst. Veivedlikehold.

Nyere skogsvei som kunne vært plassert litt annerledes i terrenget for å fordele stigningen bedre fra start til slutt. Påbegynt erosjon i veien pga mangelfullt vedlikehold. På tide å gjøre noe før skaden blir større og det blir kostbart.

Trivelig lunsj på Renå gård første dag.

Wienerbrød MÅ det være på en god skogdag!
Håvard Fossbakk fra Statskog hadde lagt meget godt til rette for befaringa første dag. Han fikk en nyskutt grågås som takk.
Presentasjoner som har blitt vist på webinarserien vinter/vår 2025
2025 01 30 Webinar RISK Geologiens betydning for skred Amanda DiBiagio NGI
2025 01 30 Webinar RISK Geologiens betydning for skred Gustaf Peterson
2025 01 31 Webinar RISK Klimaendringer Carin Nilsson Skogsstyrelsen
2025 02 06 Webinar RISK Tilskudd Even Dahlen
2025 02 06 Webinar RISK Bidrag i skogsbruket Sverige Maja Ramström
2025 02 12 Webinar RISK Skog och försäkring Länsförsäkringar Anders Dahlén
2025 02 12 Webinar RISK Skogbrand forsikring Ole Stabekk
2025 02 13 Webinar RISK Lagar tillsyn Norge Trond Rian
2025 02 13 Webinar RISK Lagar tillsyn Sverige Joel Reisek
2025 03 27 Webinar RISK Trafikverket Erik Eriksson
2025 03 28 Webinar RISK Bane Nor Kristine Jarsve
2025 04 10 Webinar RISK Norra Skog Vägbyrån Mimmi Almqvist
2025 04 11 Webinar RISK SCA Petter Karltun
2025 05 09 Webinar RISK Analyse Skogsstyrelsen Skader ved klimaendringer
2025 05 09 Webinar RISK Info om feltsesongen i RISK
2025 05 09 Webinar RISK Veiplanlegging ved klimaendringer Martin Bråthen
2025 05 09 Webinar RISK Vägar och vatten Stefan Gunnarsson
Presentasjoner fra oppstartseminaret i Åre 6. november 2024
2024 11 06 og 07 Oppstatseminar Åre Alle presentationer. (Skistar sin presentasjon mangler; vi fikk den aldri tilsendt).
NVE sin veileder “sikringshåndbok” finner du her.
Kontakt oss

Rune Hedegart
- Prosjektleder skogressurs og kommunikasjonssjef
- Kompetanse: skogskjøtsel, skogøkologi, biologisk mangfold, bærekraft, skog og klima, viltforvaltning. Prosjektledelse og offentlig forvaltning. Master i skogfag fra NMBU.
- +4741200290
- rune@woodworkscluster.no
Del på sosiale medier